fot. Wymiana z Niemcami

Wymiana sędziowska z Dolnosaksońskim Związkiem Piłki Nożnej - jesień 2019

Zapraszamy do relacji

W dniach 18 – 20 października (piątek – niedziela) delegacja reprezentująca Kolegium Sędziów Wielkopolskiego Związku Piłki Nożnej udała się do Barsingausen w ramach trwającej od wielu lat współpracy z Dolnosaksońskim Związkiem Piłki Nożnej (NFV).

Uczestnikami wyjazdu byli:
Sławomir Grzechowiak – KS Poznań
Mikołaj Kalinowski – KS Piła
Paweł Szuta – KS Piła
Łukasz Stankowski – KS Poznań
Marcin Zieliński – KS Piła

Nasz wyjazd rozpoczął się w piątek w godzinach porannych. Cała podróż mimo sporej odległości (ok. 650km) przebiegła bardzo sprawnie. Po dojechaniu do celu zostaliśmy przywitani przez Björna Maertensa – naszego opiekuna, a na co dzień pełnomonicka d.s. Obserwatorów NFV oraz dwóch sędziów – Bastiana Gimmelmanna oraz Leo Heckmanna, którzy następnego dnia uzupełnili skład naszych zespołów sędziowskich.
Jako bazę noclegową został dla nas wybrany hotel "Sporthotel Fuschbachtal", w którym podczas Mistrzostw Świata w 2006 roku zatrzymała się reprezentacja Polski. Na terenie malowniczo położonego obiektu znajdują się dwa boiska treningowe, hala sportowa, siłownia, kręgielnia, centrum odnowy biologicznej. Aktualnie hotel m.in. pełni rolę ośrodka szkoleniowego Dolnosaksońskiego Związku Piłki Nożnej.

Wieczorem pierwszego dnia udaliśmy się do miejscowej restauracji na kolację. Była to doskonała okazja na integrację i wymiany doświadczeń z kolegami z Niemiec. Po powrocie do hotelu wspólnie obejrzeliśmy mecz Bundesligi.

Drugi dzień był dla nas najważniejszym podczas całego pobytu. Sobotę rozpoczęliśmy od śniadania oraz wizyty na basenie. Następnie rozpoczęliśmy przygotowania do naszych meczów. Zostaliśmy wyznaczeni na następujące spotkania:
mecz juniorów U19 1. JFC AEB Hildesheim – Vfl Westercelle
Paweł Szuta (sędzia), Bastian Gimmelmann (asystent nr 1), Sławomir Grzechowiak (asystent nr 2), Marcin Zieliński (obserwator)
mecz seniorów Landesliga (6 poziom) SV Bavenstedt – SC Hemmingen – Westerfeld
Mikołaj Kalinowski (sędzia), Leo Heckmann (asystent nr 1), Łukasz Stanowski (asystent nr 2), Marcin Zieliński (obserwator).

Oba mecze rozgrywany były na tym samym stadionie, dlatego udaliśmy się na nie wspólnie. Przed spotkaniem wyjątkowo ciekawie zapowiadał się mecz w ramach rozgrywek seniorskich, gdyż mierzyły się zespoły zajmujące 2 i 3 miejsce w tabeli.

Jako pierwszy odbył się mecz juniorów. Spotkanie było bardzo zacięte, z wieloma sytuacjami boiskowymi. Mecz był bardzo wymagający dla zespołu sędziowskiego, o czym może świadczyć liczba trzech podyktowanych rzutów karnych. Ostatecznie rywalizacja zakończyła się wynikiem 4-2.
Chwilę po zmaganiach juniorów na płytę boiska weszli seniorzy. Licznie zgromadzeni kibice mieli okazję zobaczyć widowisko stojące na wysokim poziomie. Oba zespoły były zdeterminowane, aby wygrać to spotkanie. Mecz zakończył się wynikiem 1-1.
Należy zaznaczyć, że oba zespoły sędziowskie wywiązały się ze swoich obowiązków, o czym świadczyć mogą choćby dziękujące po meczu drużyny. Praca trójek sędziowskich została pozytywnie oceniona przez zasiadających na trybunach Marcina Zielińskiego oraz Björna Maertensa.

Mimo, że sobota była dla nas długa i intensywna, to wieczorem udaliśmy się pociągiem do Hanoveru. Na miejscu mieliśmy okazję poznać trochę miasto oraz kontynuowaliśmy wspólną integrację.
Ostatniego dnia podczas śniadania złożyliśmy na ręce kolegów z Niemiec serdeczne podziękowania za ugoszczenie nas w wyborny sposób oraz wymieniliśmy się upominkami.
W drodze powrotnej wybraliśmy się na mecz 2 Bundesligi pomiędzy Hannover 96, a VfL Osnabrück. Pomimo, że to drugi poziom rozgrywkowy, to na trybunach zasiadł prawie komplet widzów tj. około 40 tysięcy. Mecz obfitował w wiele sytuacji boiskowych, jednak ostatecznie zakończył się wynikiem 0-0. Po spotkaniu nadszedł czas pożegnania i długiego powrotu do domu.

Życzymy każdemu sędziemu przeżyć taką przygodę jaką jest wymiana sędziowska z naszymi Kolegami z Niemiec.